Què són els plans d’autoprotecció i per què són tan importants?

Quina legislació ampara els plans d’autoprotecció?

Has sentit a parlar dels plans d’autoprotecció? Si no saps de què va, des de GEPCO Formación et recomanem que dediquis uns minuts a llegir aquest article. A Espanya existeix una legislació estricta pel que fa a requisits i estàndards de seguretat. Els Plans d’Autoprotecció queden regulats pel Reial Decret 393/2007, que defineix la Norma Bàsica d’Autoprotecció.

La Norma Bàsica d’Autoprotecció “estableix la obligació d’elaborar, implantar materialment i mantenir operatius els Plans d’Autoprotecció i determina un contingut mínim que han d’incorporar aquests plans en aquelles activitats, centres, establiments, espais, instal·lacions i dependències que, potencialment, poden generar o resultar afectades per situacions d’emergència”. 

Els plans d’autoprotecció no només fan referència a les situacions d’emergència quan ja estan passant, sinó que també se centren en allò previ, en què es pot fer amb l’objectiu d’evitar que passin les situacions d’emergència. Analitzar i avaluar els possibles riscos existents, adoptar mesures preventives i controlar aquests riscos és una part fonamental de qualsevol pla d’autoprotecció.

Quines condicions regeixen la redacció dels plans d’autoprotecció?

  • Els titulars de l’activitat són els responsables d’elaborar-lo, implantar-lo, mantenir-lo i revisar-lo. No obstant això, els titulars poden contractar una empresa externa com GEP Services que els assessori i els ajudi en tot el procés: des de la redacció fins a la posterior aplicació.
  • Els plans d’autoprotecció els han d’elaborar tècnics especialitzats en aquesta matèria. La labor del tècnic consisteix en dictaminar sobre aquells aspectes relacionats amb l’autoprotecció davant els riscos als quals està subjecta l’activitat.
  • Quan un centre, establiment, instal·lació o dependència tingui previst fer de manera temporal una activitat diferent de l’habitual, està obligat a elaborar i implantar un Pla d’Autoprotecció complementari.

Al nostre país, si no es disposa de plans d’autoprotecció, no s’atorguen les llicències, permisos o autoritzacions necessaris per poder engegar l’activitat. De manera que, si pensaves que això dels plans d’autoprotecció només afectava les grans empreses industrials i els equipaments de titularitat pública, estàs molt equivocat.

Un cop redactat el pla d’autoprotecció, quin és el següent pas?

Després de realitzar l’anàlisi pertinent es redacten els plans d’autoprotecció i, a partir d’aquí s’han d’inscriure i aplicar. Aquests plans s’inscriuen en un registre administratiu perquè és important que es tingui constància de tot el que fa referència a la protecció civil. Cada comunitat autònoma pot decidir quin és l’òrgan competent per registrar aquests plans i controlar-los.

Si tot aquest procés de registre i posterior aplicació et resulta feixuc, a GEPCO podem ser el teu aliat. No només podem ajudar-te a redactar el pla, sinó que també el podem implementar i podem formar els professionals de la teva empresa perquè sàpiguen com interpretar-lo i què han de fer en cas d’emergència.

Fes el nostre curs d’implantació de plans d’autoprotecció

Al curs d’implantació dels plans d’autoprotecció que oferim des de GEPCO Formación combinem la part teòrica amb la pràctica i treballem amb grups reduïts d’alumnes. Comptar amb pocs alumnes ens permet dedicar-los el temps necessari per proporcionar-los una formació de qualitat. 

A més a més, un altre tret que distingeix el nostre curs d’implantació PAU és que adaptem cada formació a la realitat de l’empresa que ens contracta. D’aquesta manera, els alumnes saben què han de fer en cas d’emergència en funció de quina sigui la realitat de la seva empresa. De fet, moltes empreses aprofiten quan impartim aquest curs a les seves instal·lacions per realitzar el simulacre anual que han de fer obligatòriament.

Aquesta formació d’implementació de plans d’autoprotecció de GEPCO la podem realitzar a les nostres instal·lacions o bé desplaçar-nos fins a l’empresa que ens contracta i fer-la allà mateix. La qualitat de la formació és la mateixa tant si es fa a les nostres seus com si es fa In Company. A GEPCO Formación comptem amb diferents unitats mòbils que ens permeten oferir una formació de màxima qualitat en qualsevol espai.

Si estàs interessat en posar en marxa una nova activitat empresarial i necessites que t’ajudem amb el PAU o bé vols formar els membres del teu equip perquè siguin capaços d’interpretar-lo no dubtis a contactar amb nosaltres.

Sobre l'autor: Lluís Vicent

Soy Lluís, y mi trayectoria profesional abarca diversos roles dentro de este campo, desde bombero de empresa hasta consultor en emergencias y técnico sanitario. A lo largo de mis proyectos, he tenido el privilegio de participar en iniciativas que han marcado la diferencia en la protección y seguridad de empresas y comunidades. En GEPCO Formación, colaboramos estrechamente con empresas para capacitar a sus trabajadores en emergencias y Prevención de Riesgos Laborales (PRL). Nuestra especialización en la formación de equipos de emergencia garantiza que estén preparados para actuar de manera segura en cualquier situación.